Det finns många orsaker till varför man som företagare vill anordna ett event. Den främsta orsaken är dock att man vill använda sig av eventet i marknadsföringssyfte. Trogna kunder, potentiella kunder och samarbetspartner bjuds in för att umgås, ta del av kampanjer, en trevlig stund och naturligtvis också knyta nya kontakter. Att skapa ett företagsevent är dock inte alltid det lättaste. På företagssidor på nätet kan du hitta mängder med inspiration till diverse tema och mat och dryck som du kan ha på ditt event, men vad krävs för att faktiskt ro eventet i hamn?
Varför vill du ha eventet?
Det här är en fråga som alla företagare som vill hålla ett event måste fråga sig själva. Du behöver se till att du har ett tydligt mål och syfte med varför du vill ha eventet. Kanske är det så att du vill ha nya samarbetspartners eller så vill du se till att du får 30 nya kundkontakter i slutet av kvällen. När du vet ditt syfte med eventet så kommer det att vara lättare att planera och nå ditt mål. Fundera alltså på det mest centrala budskapet.
Vilket datum och vilken tid ska man välja?
Valet av datum och tid kommer vara avgörande för hur många som har möjlighet att dyka upp på ditt event, och tyvärr finns det här inget enkelt svar. Vi rekommenderar att du försöker att utgå från de arbetstider som just din målgrupp kommer att ha. Jobbar din målgrupp på kontor så undvik kontorstider. Även semestertider är naturligtvis något som du bör skippar för att göra det så enkelt som möjligt för folk att faktiskt delta.
Ha koll på mat och dryck
Ett event är inte komplett utan något gott för dina gäster och kunder att äta och dricka. Du behöver därför se till att du har koll på matplaneringen och detta är något som du bör göra i god tid. Vilken typ av mat som lämpar sig bäst beror på valet av event. Ska du ha ett frukostevent är smaskiga mackor med olika pålägg ett bra alternativ, medan den som har ett kvällsevent kan behöva krydda på lite mer. Försök att tänka kreativt dock. Om mackor till frukosteventet känns uttjatat så testa bananpannkakor!
Var en bra värd
Att vara värd eller värdinna kommer med många ansvarsområden, men kort och gott kan man säga att värdens ansvar är att se till så att gästerna mår bra från början till slut. Det kan handla om allt från personliga inbjudning till socialt mingel när de väl är på plats. Vi rekommenderar dock att du inte glömmer bort dina kunder när eventet är över. Se till att du skickar iväg ett mejl eller utskick och tackar för deltagandet.