Du har ett inplanerat event och vill vara säker på att nå intresserade besökare. Det kan vara en workshop, en konferens, en modeshow, en festival, en stor återträff eller ett digitalt event. Genom att använda smarta digitala kommunikationsverktyg med automatisering kommer du lättare att både kunna bygga upp ett momentum och personanpassa din kommunikation.
Kommunicera rätt
Så du har ett viktigt event framför dig. För att evenemanget ska bli framgångsrikt är det viktigt att du börjar marknadsföra det så tidigt som möjligt. Rikta dig till personer som du vet är intresserade av ditt event. Låt oss säga att du vill hålla en workshop kring marknadsföring till andra företag. Då vet du att din målgrupp är företag. Men alla företagare är naturligtvis inte dina presumtiva kunder. Du vill lägga tid på att nå de kunder som verkligen kan vara intresserade av att gå just din workshop. Inte bombardera dina andra besökare med ditt budskap så att de blir lessa på dig och säger upp nyhetsbrevet. Då ska du använda smarta kommunikationsverktyg som automatiserar och personanpassar din kommunikation. Utifrån dina kunders/följares tidigare beteende kan du se och förstå vilka som är intresserade av din kommande workshop. Då börjar du att marknadsföra dig mot just dem. Bästa sättet är genom att gå in på Rule.se och använda deras marketing automation verktyg helt gratis. Gå in på sidan och testa verktyget, så kommer du mycket snabbare att nå ut med ditt event eller dina nyheter.
Skapa momentum
Genom att använda automatiserade marknadsföringsverktyg kommer du mycket snabbare och mer effektivt att nå dina kunder. För att få verkligt genomslag med ditt budskap bör du skapa ett slags momentum: bygg upp ett intresse kring ditt event. När du beslutat datum och lokal för din workshop, konferens eller liknande så börjar du med att skicka ut en spännande teaser. Se till att de förstår att det är något mycket intressant och som de kommer att ha stor nytta utav. Sedan skickar du ut mer information om eventet efter två veckor o.s.v. Skriv också om var de kan övernatta och hur de bäst tar sig till eventet. Fixa rabatt hos ett särskilt hotell, så har du också ett ekonomiskt erbjudande att komma med. Skriv om din workshop eller konferens som att det är det mest självklara på jorden att de ska komma. Skriv sedan återkommande med mycket engagemang om eventet fram till att det blir av. Under själva eventet bör du också rapportera om det, så att de som inte är där förstår vad de missar och verkligen inte vill missa workshopen eller konferensen nästa år.